MPH-203 Βιοστατιστική ΙΙ

Διδάσκοντες: Γρηγόρης Χλουβεράκης, Ευάγγελος Κριτσωτάκης

Στοιχεία μαθήματος: 2o Εξάμηνο, Υποχρεωτικό μάθημα για την Εξειδίκευση  στην Επιδημιολογία, Ω.Δ.Ε. 46 / Δ.Μ.4

Τύπος:  Παραδόσεις και πρακτική εξάσκηση σε Η/Υ

Αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος:

  • Η κατανόηση της πρακτικής εφαρμογής βασικών αρχών και μεθόδων της Βιοστατιστικής.
  • Η εξοικείωση με την εφαρμογή των κυριότερων στατιστικών τεχνικών πολυπαραγοντικής ανάλυσης ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων.
  • Η έμφαση στην επιλογή της ενδεδειγμένης μεθόδου ανάλυσης (ανάλογα με το είδος των δεδομένων, το ερευνητικό ερώτημα και τον ερευνητικό σχεδιασμό) και στην σωστή ερμηνεία των αποτελεσμάτων.
  • Η κριτική αξιολόγηση δημοσιευμένων εργασιών ως προς την επιλογή και υλοποίηση βασικών στατιστικών αναλύσεων σε σχέση με τον ερευνητικό σχεδιασμό.

Δεξιότητες που θα αποκτήσει ο μεταπτυχιακός φοιτητής/-τρια στο τέλος του μαθήματος:

  • Να ερμηνεύει τα αποτελέσματα και να εφαρμόζει στο SPSS βασικούς ελέγχους υποθέσεων, όπως t-test, ANOVA, x2-test.
  • Να αναγνωρίζει τις προϋποθέσεις εφαρμογής των παραμετρικών ελέγχων υποθέσεων και το ρόλο των μη-παραμετρικών διαδικασιών.
  • Να κατανοεί το ρόλο των πολυπαραγοντικών μοντέλων παλινδρόμησης για έλεγχο συγχυτικών επιδράσεων και για προβλέψεις.
  • Να ερμηνεύει τα αποτελέσματα πολυπαραγοντικών αναλύσεων παλινδρόμησης όπως δημοσιεύονται στην ερευνητική βιβλιογραφία.
  • Να εφαρμόζει πολυπαραγοντικά μοντέλα παλινδρόμησης (γραμμικό, λογιστικό) με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS.

 Περιεχόμενο του μαθήματος: 

  • Συγκρίσεις μέσων όρων: παραμετρικοί και μη παραμετρικοί έλεγχοι.
  • Ανάλυση Διακύμανσης.
  • Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Έλεγχοι ανεξαρτησίας, x2-test.
  • Συσχέτιση και απλή γραμμική παλινδρόμηση.
  • Πολυπαραγοντική (πολλαπλή) γραμμική παλινδρόμηση.
  • Πολυπαραγοντική λογιστική (λογαριθμιστική) παλινδρόμηση.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

  1. Θεμελειώδεις έννοιες στη Βιοστατιστική, 1η έκδ., D. Bowers, Εκδόσεις Πασχαλίδης, 2011
  2. Ιατρική στατιστική με μια ματιά, 3η έκδοση, Α. Petrie & C Sabin, Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε., 2015
  3. Εφαρμοσμένη Στατιστική με Έμφαση στις Επιστήμες Υγείας, Α. Σαχλάς, Σ. Μπερσίμης, Εκδόσεις Τζιόλα, 2018
  4. Εφαρμοσμένη Στατιστική με Χρήση του IBM SPSS 23: Με Έμφαση στις Επιστήμες Υγείας, Α. Σαχλάς, Σ. Μπερσίμης, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017
  5. Practical Statistics for Medical Research D.G. Altman. Chapman and Hall, 1991
  6. Medical statistics A Textbook for the Health Sciences 4th ed.  D. Machin, MJ Campbell & Walters Wiley, 2007

 Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:  

  • Διαλέξεις και σεμινάρια (25 ώρες).
  • Μη-καθοδηγούμενη μελέτη του υλικού διδασκαλίας (slides, videos, applets), και της συνιστώμενης βιβλιογραφίας (εκτιμώμενος φόρτος εργασίας 150 ωρών).
  • Επίλυση ασκήσεων ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων σε στατιστικό λογισμικό (εκτιμώμενος φόρτος εργασίας 100 ωρών).

 Μέθοδοι Αξιολόγησης / Βαθμολόγησης: 

Η τελική βαθμολογία στο μάθημα προκύπτει εξ ολοκλήρου από γραπτή εξέταση, με τη χρήση στατιστικού λογισμικού σε Η/Υ, στο τέλος του εξαμήνου. Οι φοιτητές/-τριες αξιολογούνται στην αποδεδειγμένη ικανότητά τους να επιλέξουν, εφαρμόσουν και ερμηνεύσουν σωστά τις βιο-στατιστικές τεχνικές και μεθόδους που πραγματεύεται το μάθημα, αναλύοντας στον Η/Υ σύνολα δεδομένων από πραγματικές ερευνητικές μελέτες και απαντώντας σε αντίστοιχα ερευνητικά ερωτήματα ή αξιολογώντας συγκεκριμένες ερευνητικές υποθέσεις.