Ακούμε συχνά ότι ζούμε σε έναν κόσμο όπου πολλές μορφές γνώσης και ψυχαγωγίας είναι οπτικά διαρθρωμένες. Βλέπουμε ταινίες και σειρές, συχνά προτιμούμε τις κινηματογραφικές διασκευές των βιβλίων, στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα αποζητούμε την επικουρία του ppt και των επεξηγηματικών βίντεο, επιλέγουμε συντρόφους σαρώνοντας δεξιά τη φωτογραφία στην οθόνη, “σκρολάρουμεστο Instagram, βλέπουμε διαφημίσεις και ακολουθούμε influencers... Αυτός ο οπτικοκεντρισμός τι συνέπειες έχει για το πώς προσλαμβάνουμε τον κόσμο; Αποτελούν γλώσσα οι εικόνες; Πώς λειτουργούν; Και πώς μπορεί ο λεγόμενος οπτικός γραμματισμός (visual literacy) να αποτελέσει εργαλείο στην κοινωνική έρευνα; Αυτό είναι το πλαίσιο από το οποίο αντλεί αυτό το σεμινάριο, το οποίο είναι κατεξοχήν μεθοδολογικό και αποτελεί μια εισαγωγή στην ανάλυση εικόνων.

It is often stated that we are living in a world where many forms of knowledge and entertainment are constructed visually. We watch films and series, we often prefer the film adaptation to the book, we expect PPTs and illustrative videos in university lectures, we choose our romantic partners by swiping right, we scroll on Instagram, we watch advertisements, and we follow influencers… What are the consequences of the central role of visuality on the ways in which we perceive the world? Can images be perceived as a form of language? What is their effect? And how can visual literacy be employed as a tool in social research? The seminar builds upon this framework, and provides an introduction to visual research methodologies.