Ανάλυση του περιεχομένου του μαθήματος

Το μάθημα αυτό αναλύει τα κριτήρια που τέθηκαν από τα δυτικά κράτη στις πολιτικές ηγεσίες της Κίνας και της Ιαπωνίας κατά τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τα μέσα του 20ου για την αντιμετώπιση τους ως ισότιμων μελών της παγκόσμιας κοινότητας. Τα κριτήρια αυτά, ως επί το πλείστον, διαμορφώθηκαν από τις δυτικοκεντρικές αντιλήψεις που το διεθνές δίκαιο της εποχής υπαγόρευε. Στο πρώτο μισό του εξαμήνου, μέσα από την εξέταση δευτερογενών πηγών, το μάθημα θα εστιάσει στα κριτήρια αυτά και στη διαδικασία μέσα από την οποία τα κράτη αυτά βρέθηκαν σε μια συνεχόμενη διαδικασία παροχής πειστηρίων περί της πλήρους αφομοίωσης τρόπων άσκησης εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής με βάση τα δυτικά πρότυπα. Τεχνηέντως, όπως αποδεικνύεται από τις αξιοποιούμενες από το μάθημα πηγές, η εναρμόνιση με τα κριτήρια αυτά ήταν ανέφικτη, με απόρροια την εργαλειοποίηση του διεθνούς δικαίου ως ενός μέσου συνεχούς υποταγής των μη δυτικών κρατών στην αυτοδηλούμενη ανωτερότητα των δυτικών δυνάμεων. Στο δεύτερο μισό του εξαμήνου, το μάθημα θα εστιάσει στις διαφορετικές προσεγγίσεις των Κινεζικών και Ιαπωνικών κυβερνήσεων σε αυτές τις προκλήσεις, στην προθυμία των πολιτικών ηγεσιών να εναρμονιστούν με τις δυτικές νόρμες, αλλά και στις διαφορετικές πορείες που ακολούθησαν, διαμορφώνοντας έτσι, σε μεγάλο βαθμό, το στάτους των δύο χωρών στο διεθνές στερέωμα μέχρι και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους το μάθημα κινείται είναι η ιστορία του διεθνούς δικαίου, ο Δυτικός ιμπεριαλισμός, η ιστορία της Κίνας και της Ιαπωνίας από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τα μέσα του 20ου, και τέλος, οι οριενταλιστικές προσεγγίσεις της Δύσης στα κράτη της Ανατολής.             

 

Μαθησιακοί στόχοι

Οι συμμετέχοντες/ουσες φοιτητές/τριες του μαθήματος θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με κριτήρια τα οποία χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα από τα δυτικά κράτη για την αξιολόγηση κρίσεων σε μη δυτικές χώρες αλλά και για την αιτιολόγηση πολιτικών τους επεμβάσεων. Επιπλέον, το μάθημα αυτό παρέχει την ευκαιρία στους/ις φοιτητές/τριες να γνωρίσουν την ιστορία της Κίνας και της Ιαπωνίας. Οι δύο αυτές χώρες ασκούν σημαντική επιρροή στην παγκόσμια σκηνή, και η κατανόηση της ιστορίας τους είναι ουσιώδης για την ερμηνεία των τρεχουσών διεθνών σχέσεων. Περαιτέρω, η εξοικείωση με μη δυτικοκεντρικές αναλύσεις της παγκόσμιας ιστορίας αναμένεται να ενισχύσει την κριτική σκέψη των φοιτητών/τριων, προωθώντας μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση των διεθνών διαδικασιών.

Τέλος, το μάθημα ανταποκρίνεται σε ένα κενό που υπάρχει στο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος και γενικότερα στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο. Η εστίαση σε θεματικές που σπανίως αναλύονται παρέχει μια ευκαιρία για εμπλουτισμένη εκπαίδευση και ανάπτυξη των γνώσεων των φοιτητών/τριών, ενισχύοντας τον πολιτισμικό και επιστημονικό ορίζοντα τους.

Αξιολόγηση φοιτητών/τριών

Ιδιαίτερη έμφαση ως προς την αξιολόγηση των φοιτητών/τριών και την τελική τους βαθμολογία πρόκειται να δοθεί στο βαθμό ενασχόλησης των συμμετεχόντων καθ’όλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Προκείμενου να διασφαλιστεί αυτό, το μάθημα προβλέπει εβδομαδιαίες ατομικές παρουσιάσεις (30-45΄έκαστη) καθώς και μια τελική εργασία 3000-5000 λέξεων. Η παρουσίαση των ατομικών εργασιών προβλέπεται να είναι στο επίκεντρο του πρώτου μισού του κάθε μαθήματος.

 

Τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών/τριών προβλέπεται να είναι:

Συμμετοχή: 10%

Ατομική παρουσίαση: 20%

Βαθμός τελικής γραπτής εργασίας: 70%