Ανάλυση του περιεχομένου του μαθήματος
Οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους περιστρέφεται το μάθημα είναι η πολιτική και οικονομική στόχευση της εξάπλωσης του Δυτικού ιμπεριαλισμού στην Κίνα, οι πολιτικές αναταραχές που οι εξελίξεις αυτές προκάλεσαν στο εσωτερικό της Κίνας, καθώς και οι εσωτερικές και εξωτερικές προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η κινεζική πολιτική ηγεσία. Η ιστορική περίοδος που το μάθημα αυτό πρόκειται να εστιάσει ξεκινάει από τους Πολέμους του Οπίου (1839-1860) και καταλήγει στην κατάρρευση της Δυναστείας των Τσινγκ το 1912. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί κατά τις πρώτες παραδόσεις στις διπλωματικές σχέσεις την κινέζικης αυτοκρατορίας με τη Δύση στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα, στην επιρροή που είχε η σύγκρουση Δύσης-Κίνας την συγκεκριμένη περίοδο στην ανοικοδόμηση του κινεζικού έθνους κράτους από το 1912 και μετά, αλλά και στην επιρροή που είχε - και ακόμα έχει- η σύγκρουση με τον Δυτικό ιμπεριαλισμό στα χαρακτηριστικά του σύγχρονου κινεζικού εθνικισμού. Τέλος, το μάθημα περιλαμβάνει και αναλύσεις των Σινο-Δυτικών σχέσεων όχι μόνο στο πλαίσιο της σύγκρουσης πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων αλλά και στην διάδραση δυτικοκεντρικών και σινοκεντρικών ιδεών όπως αυτές εκφράστηκαν κατά τη συγκεκριμένη περίοδο σε θέματα που έχουν να κάνουν με το διεθνές δίκαιο, την σύναψη διπλωματικών σχέσεων, την εσωτερική δομή ενός κράτους αλλά και τον εκσυγχρονισμό κρατικών θεσμών. Ειδικά όσον αφορά το τελευταίο, ο ρόλος δυτικών που εργάστηκαν για την κινεζική κυβέρνηση κατά τη συγκεκριμένη περίοδο αποτελεί άλλο ένα σημαντικό κέντρο εστίασης του συγκεκριμένου μαθήματος.
Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα αυτό έχει ως σκοπό να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες με την Κινέζικη ιστορία στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, μία περίοδο κατά την οποία διάφορες δυτικές δυνάμεις, με προεξάρχουσα την Μεγάλη Βρετανία, επέβαλαν με στρατιωτικά μέσα και με ανισομερείς οικονομικά συνθήκες την εξάπλωση του δυτικού κεφαλαίου στην Κίνα, οδηγώντας εν τέλει την τελευταία κινεζική αυτοκρατορία, αυτή των Τσινγκ, στην κατάρρευση της. Η περίοδος αυτή είναι αρκετά επιδραστική στην διαμόρφωση των σύγχρονων Σινοδυτικών σχέσεων και δεδομένου ότι η Κίνα πλέον αποτελεί μια σημαντική οικονομική και πολιτική δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο, οι συμμετέχοντες/ουσες φοιτητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν περισσότερα για την ιστορία αυτού του κράτους, την συνάντηση του με την νεωτερικότητα αλλά και τους λόγους για τους οποίους παραμένει επιλεκτική ως προς την αφομοίωση δυτικών ιδεών.
Επιπλέον, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αναπτύξουν διεπιστημονικές δεξιότητες, συνδυάζοντας ιστορικές και πολιτικές προσεγγίσεις για να κατανοήσουν πλήρως το πλαίσιο των γεγονότων. Τέλος, οι φοιτητές/τριες θα εκπαιδευτούν στη διενέργεια έρευνας και τη χρήση πρωτογενών και δευτερογενών πηγών, αναπτύσσοντας έτσι την ικανότητα τους για παραγωγή ιστορικής έρευνας.
Αξιολόγηση φοιτητών/τριών
Ιδιαίτερη έμφαση ως προς την αξιολόγηση των φοιτητών/τριών και την τελική τους βαθμολογία πρόκειται να δοθεί στο βαθμό συμμετοχικής ενασχόλησης τους καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Προκειμένου να διασφαλιστεί αυτό, το μάθημα προβλέπει εβδομαδιαίες ομαδικές παρουσιάσεις (30΄ έκαστη, ο αριθμός των γκρουπ εξαρτάται από τον αριθμό των εγγεγραμμένων στο μάθημα) καθώς και μια πρόοδο μεσούντος του ακαδημαϊκού εξαμήνου.
Συγκεκριμένα, τα κριτήρια αξιολόγησης των φοιτητών/τριών προβλέπεται να είναι:
Συμμετοχή: 10%
Ομαδική παρουσίαση: 10%
Πρόοδος: 25%
Βαθμός τελικής γραπτής εξέτασης: 55%
- Διδάσκων/Διδάσκουσα: Γεώργιος Μωραΐτης